Cel studiów
Celem studiów jest rozwijanie kompetencji i kwalifikacji niezbędnych w rozpoznawaniu i prawidłowym diagnozowaniu zaburzeń zachowania. Celem studiów jest pogłębienie i uzupełnienie wiedzy z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, profilaktyki uzależnień. Studia pozwalają na zdobywanie i doskonalenie praktycznych umiejętności wychowawczych i terapeutycznych. Słuchacz pozna metody, techniki i formy prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych.
Ramowy program studiów
W ramach studiów zrealizowane zostaną m.in. następujące zagadnienia:
- Podstawy socjoterapii
- Psychologia młodzieży
- Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Sytuacja prawna młodzieży niedostosowanej społecznie
- Mechanizmy uzależnień
- Psychologia małych grup
- Psychopatologia i psychoterapia rodziny
- Współczesne kierunki psychoterapii
- Interwencja kryzysowa
- Planowanie pracy socjoterapeutycznej
- Trening interpersonalny
- Trening umiejętności wychowawczych
- Warsztaty socjoterapeutyczne
- Warsztat kontaktu z rodziną
- Komunikacja interpersonalna i sztuka negocjowania
- Organizacja czasu wolnego młodzieży
- Profilaktyka niepowodzeń szkolnych
- Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej
- Praktyki socjoterapeutyczne
Sylwetka absolwenta
Absolwent studiów będzie mógł podjąć zatrudnienie w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, świetlicach socjoterapeutycznych, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach pomocy społecznej, organizacjach i instytucjach pozarządowych zajmujących się pracą z dziećmi i młodzieżą, przeciwdziałających marginalizacji i wykluczeniu społecznemu oraz na rzecz integracji społecznej.
Kwalifikacje
Absolwenci studiów uzyskują kwalifikacje do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, psychokorekcyjnych, psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania oraz dysfunkcjami utrudniającymi im funkcjonowanie społeczne.