Specjalność:
Surdopedagogika
Poziom kształcenia: studia podyplomowe
Forma studiów: niestacjonarne
Czas trwania: 3 semestry (studia realizowane w ciągu jednego roku)
Łączna liczba godzin z praktykami: 350godz. + 120 godz. praktyk
Cel studiów
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej, opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej z osobami z dysfunkcją słuchu. Studia obejmują przedmioty pozwalające zgłębić wiedzę związana z procesem kształcenie dzieci i młodzieży niesłyszącej lub niedosłyszącej oraz kształcenia specjalnego a także rozwijają praktyczne umiejętności działania w obszarze konstruowania indywidualnej ścieżki rozwoju osób z zaburzoną percepcją słuchu.
Przygotowanie do podjęcia pracy w placówkach oświatowych, opiekuńczych, opiekuńczo-wychowawczych w charakterze nauczyciela, terapeuty, opiekuna osób niesłyszących lub niedosłyszących.
Ramowy program studiów
Program studiów obejmuje zagadnienia z zakresu :
* Surdopedagogiki
* Anatomii, fizjologii i chorób narządu słuchu
* Psychologicznych podstaw organizacji kształcenie i rewalidacji dzieci i młodzieży niesłyszących lub niedosłyszących.
* Pedagogiki specjalnej
* Podstaw i zasad rewalidacji i terapii osób z zaburzeniami percepcji słuchowej
* Nauki języka migowego
* Praktyka w organizacji warsztatu pracy nauczyciela i rewalidatora
Efekty kształcenia: 60 punktów ECTS
Sylwetka absolwenta
Absolwent uzyskuje wiedzę i umiejętności praktyczne w obszarze metod i form edukacji oraz terapii dzieci i młodzieży niesłyszącej lub niedosłyszącej, kształcenia specjalnego oraz konstruowania indywidualnej ścieżki rozwoju osób z zaburzoną percepcją słuchową. Absolwent nabędzie umiejętność pisania programów rewalidacji indywidualnej i grupowej oraz pracy zindywidualizowanej.
Uzyskane kwalifikacje
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, których program zgodny jest z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012, w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Daje również, kwalifikacje w połączeniu z innymi wymogami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do w pracy z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych (oddziałach specjalnych lub integracyjnych).
Wykaz podstawowych przedmiotów:
1. Psychologiczne podstawy rewalidacji dzieci i młodzieży niesłyszącej lub słabosłyszącej
2. Anatomia, fizjologia i chorób narządu słuchu
3. Pedagogika specjalna
4. Pedagogika niesłyszących i słabosłyszących
5. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
6. Wybrane zagadnienia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem słuchem
7. Wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzonym słuchem
8. Metodyka nauczania dzieci i młodzieży z zaburzonym słuchem
9. Warsztat pracy nauczyciela, opiekuna, rehabilitanta i terapeuty
10. Audiologia pedagogiczna i techniczne środki audiowizualne
11. Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych i rewalidacyjnych dla uczniów z zaburzeniem słuchu
12. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dziecka z wadą słuchu
13. Praktyka pedagogiczna
Praktyki:
120 godzin (praktyka może zostać zrealizowana w swoim miejscu pracy, pod nadzorem innego nauczyciela posiadającego kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu tyflopedagogiki).
Krótka charakterystyka kadry:
Pedagodzy, psycholodzy, specjaliści z zakresu edukacji i rehabilitacji osób niesłyszących i słabowidzących oraz doświadczeni praktycy prowadzą wykłady, ćwiczenie i zajęcia warsztatowe metodami aktywizującymi.